4 nøgler til kroppens indre apotek

Lær hvordan du får adgang til kroppens indre apotek, således at du sender massevis af endorfiner, dopamin, exytocin og serotonin ud i alle vores celler – og på denne måde får en vedholdende glæde indefra – helt uden bivirkninger.

Dine tanker følges hånd i hånd med, hvordan du har det, i forhold til hvilke tanker du lader fylde mest. I mange tilfælde kan du faktisk snyde din hjerne, til at åbne op for kroppens egne lykkepiller.

  1. Gå en tur i naturen, eller bare vær udendørs og tænk tilbage på glade minder

Hvis du har læst første punkt adskillige gange før, så er der måske noget om snakken. Hvis det indtil nu, har været svært at gå all in, for at komme udenfor hver dag, så kan min forklaring måske give dig et kærligt skub.

Læs godt med her:

Serotonin, en af kroppens egne lykkepiller, fremstilles i kroppen – og strømmer rundt i centralnervesystemet, når du eksempelvis tænker tilbage på lykkelige begivenheder, hvor du var glad og følte dig værdsat. Det aller bedste vil være, hvis du kan dele denne begivenhed med nogen, som også var til stede, da glæden oftest højnes mellem to eller flere mennesker imellem. Noget så simpelt som at lytte til musik, som du forbinder med en god og glad tid, kan sætte gang i kroppens egne anti-depressive mediciner.

Eller du kan skrive tre af de mest fantastiske begivenheder ned på et stykke papir, tænk det hele igennem, frembring alt det der var fantastisk – stykke for stykke. Nærmest som du var der igen.

Men hvad har det med naturen at gøre !

 Naturen er vores urbiologi, det ved vores intelligente krop.  Samtidig har vi ofte masser af lysglimt fra vores barndom, siden vi blev født – hvor vi fleste af os har forbundet det at være udendørs i frisk luft, som noget dejligt.

En middagslur udendørs i barnevognen, sidenhen i klapvognen, dagpleje, vuggestue og børnehave, – små gåture – små oplevelser. Allerede her forbinder vores krop og det dybeste af vores sind, naturen eller det at være udendørs med noget dejligt. Lykkelige begivenheder- (måske kan du ikke selv huske det, men kroppen kan.)

Her er det dog vigtigt, at du overbeviser dig selv om, at det ikke blot er noget der skal overstås. Da vi ikke på denne måde kan snyde hjernen. Vælg de første mange gange din gåtur eller dit udendørs værested med omhu. Vælg dit yndlingssted, der hvor du kan nyde at være.

Samtidig kan sollys gøre underværker, da solen også sætter gang i D-vitamin og serotonin.

  1. Grin dig til endorfinerne:

Endorfiner er kroppens egen morfin. Den virker blandt andet smertedæmpende og udløses, når du er stresset eller presser dig selv ekstra hårdt fysisk som psykisk. Hvis du løber langt, og det begynder at værke i leddene, vil du mærke, at smerterne langsomt glider i baggrunden eller forsvinder igen. Det er endorfinerne, der gør miraklet. Endorfiner gør dig også glad, og du kan fremkalde dem, hvis du griner. Så glem ikke humoren i din hverdag. Men hvis der er for lidt at grine af i udgangspunktet, vil et konstrueret og kunstigt grin have den samme effekt på endorfinproduktionen som ægte latter. Hjernen er ikke så kræsen i denne sammenhæng. Dog skal du være opmærksom på, om du sætter kroppen på autopilot, i en stresset tilstand kan du frigøre så mange endorfiner, at du glemmer at mærke efter, hvad kroppen i virkeligheden har brug for. Her kan den helt sikkert have brug for mere serotonin og dopamin i stedet.

  1. Kram dig til et skud oxytocin

 Oxytocin kaldes også ”kærlighedshormonet”, fordi det udløses af kram og nærhed. Ifølge forskning bør vi alle give og få mindst 8 kram eller kærlige smil om dagen. Hormonet er væsentligt for vores evne til at skabe intime og venskabelige relationer. Hvis du savner oxytocin, skal du blot give eller modtage et kram. Hvis en ven giver dig en uventet gave, kan det også sætte gang i udskillelsen af oxytocin.

  1. Beløn dig selv med dopamin:

 Dopamin er stoffet, der giver dig en følelse af velvære, når du sidder med en kop kaffe eller din foretrukne bog eller avis. Det er stoffet, der udskilles i hjernen, når du belønner dig selv. Hvis du har brug for et skud dopamin i hverdagen, skal du huske at lægge små pauser ind. Her er det dog vigtigt at du ikke sidder og tænker på at du måske burde, gå en tur, lægge vasketøj sammen, tømme opvaskemaskinen m.m. samtidig. (Det er b.la. derfor at der skrives så meget om, at det er vigtigt at være i nuet) For at få dopamin til at strømme til cellerne er du nød til at nyde at nu sidder du eksempelvis med en bog, eller din yndlings musik der skaber dig ro. Den ro og tilfredshed, du føler i kroppen, skyldes dopamin.

Du kan nok se, at der er masser af muligheder i din hverdag, for at sætte gang i kroppens indre medicinskab.

Det kan dog være temmelig svært at lukke op for lykke-sluserne, hvis du f.eks er stresset eller sidder fast i en negativ tænkemåde. Som værende stresset, har du konstant det ene ben foran i stærk galop, og kan derfor have meget svært ved at nyde andres og din egen tilstedeværelse i nuet.

Efterfølgeren af stress er depression.

Når du har en depression, ser du som regel verden gråt i gråt, og herfra kan det være svært at finde glæden, i selv den lykkeligste begivenhed.

Når vi mangler overskud i hverdagen, har vi en tendens, til ubevidst at tænke tanker – der dræner os.

Ønsker du meget mere af ovenstående ? Trænger du til et energiboost, der kan lette din hverdag ? Prøv at booke en tid – og få overskuddet tilbage <3.