Bærer du stadig nag – har du svært ved at give slip?

Bærer du stadig nag – har du svært ved at give slip?

Har du svært ved at tilgive?

Bærer du stadig nag …

Når jeg tænker på ordet tilgivelse – lyder det for mig nærmest Bibelsk.

Det er ikke der jeg vil have dig hen, med denne artikel.

På almindelig dansk vil jeg hellere benytte ordene at ”give slip”. Eller at ”sætte fri”.

Men tilgivelse er det oldgamle ord, som vi alle genkender og kan relatere til.

Hvis du har svært ved at tilgive, er det fordi at du har svært ved at give slip.

Tilgivelse er et vanskeligt område for mange mennesker. Vi burde alle få hjælp til at gøre tilgivelsesarbejdet.

Tilgivelse åbner vores hjerter for selvkærlighed.

Mange af os vælger at bære på uforløst vrede i rigtig mange år, mange slipper den aldrig. Vi føler os selvretfærdige på grund af det, de gjorde ved os. Vi kan bruge ordet at ”vi har lænket/fængslet os selv fast” i selvretfærdig vrede. På denne måde bliver vi aldrig rigtig glad igen.

Jeg kan næsten høre dig sige: ”Men du aner ikke hvor ondt de gjorde mig, – det er utilgiveligt”.

At være uvillig til at tilgive – er en frygtelig ting at gøre overfor dig selv. Bitterhed er som at sluge en teskefuld gift hver dag. Det akkumulerer og skader dig selv og din krop. Det er umuligt at være sund og fri, når du holder dig bundet til dårlige hændelser fra fortiden.

Hændelsen er langt væk og længe overstået. Ja, det er rigtigt, at de ikke opførte sig pænt. Men det er ovre, og du føler måske ikke længere, at dine nærmeste kan blive ved med at holde energien varm i hændelsen længere. Det kan ovenikøbet få dig til at føle dig ensom.

Du kan måske mærke, at bare tanken om at tilgive, vil give dem dit ord på at, at hvad de gjorde var okay.

Men en ting der er vigtig i forbindelse med tilgivelse er, at du sætter dig selv allermest fri.

Tænk på, hvor mange timer, nætter, dage, uger, måneder – år du lænker dig selv fast i indre vrede.

Jeg arbejder ud fra sammenhænge mellem hjerne, tanker og krop. At vores tænkemåde, opdragelse og livets hændelser kan være årsag til at kroppen reagerer anderledes, at symptomer der f.eks opstår i forbindelse med uforløst vrede for eksempel kan være: Smerter i kæbe og tænder, depression, smerter i nakken, hovedpine, mavesmerter, hårtab, inflammation og meget mere.

Ovenstående beskrivelse og forklaring giver mine klienter modet og lysten til at få den nødvendige hjælp, til at turde og at kunne smide lænkerne, og det mest fantastiske af det hele er, at de genfinder sin egen livsglæde og power igen.

 

Jeg troede kun, at det var soldater, der kunne rammes af PTSD.

Jeg troede kun, at det var soldater, der kunne rammes af PTSD.

Ulykken der slog min bedste veninde ihjel – gav mig PTSD.

 

Jeg troede kun, at det var soldater, der havde været sendt i krig, der kunne rammes af lidelsen PTSD.

 

Jeg kan ikke selv styre mine tanker og sanser længere. Lydene, lugten af bil os, og brændte dæk, minderne fra ulykken – EJER mig, og bestemmer helt selv, hvor og hvornår de sætter ind. Minderne gør, at jeg bliver sendt direkte på kogepladen igen og igen og igen. Jeg ville ønske, at det aldrig var sket. At jeg bare kan få fred – så jeg kan glemme.

Som menneske er jeg blevet temmelig anderledes end jeg var før.

Jeg har en ubeskrivelig uro på indersiden, er blevet rastløs og irriterer mig over mindre ting, hvor jeg snerrer og skælder ud på mine nærmeste. Jeg er konstant i beredskab, hjertebanken, jeg farer sammen over f.eks. høje lyde, jeg har næsten altid hovedpine, ondt i nakken og en følelse af at min hals strammer sammen.

Mine mareridt (sovende eller i vågen tilstand) starter ofte med netop det øjeblik, hvor lyden af biler crasher sammen, mine venner der skriger….. inkl. mig selv, synet af ansigtet (helt tæt på) på min bedste veninde der er helt livløs ved siden af mig i bilen, lyden fra mig selv – der skriger hendes navn, lyden af dyb stilhed, lyden af endeløs gråd. Følelsen af at være fuldstændig ude af mig selv –  lyden af ambulancernes sirener, og lyden af paniske mennesker der snakker, vender tilbage igen og igen. Jeg ikke bare husker tilbage på ulykken – jeg er med i den, en del af den …. Hver dag.

At jeg har PTSD –  er der ikke ret mange, der ved. At fortælle det, kræver en forklaring…. Og forklaringen sætter mig direkte tilbage til ulykken. Jeg undgår helst høje lyde og lugten af bil os. Bare synet af katastrofeblink, eller lyden af en der skriger, eller bare fjernsynet kan sætte det hele i gang. Min krop genoplever den samme ulykke hver dag.

Kan du hjælpe mig ?

Kærligst Katrine

 

Ovenstående fortælling er Katrines, som er bare en ud af rigtig mange beskrivelser som jeg får fra PTSD-ramte.

Katrine købte et 10 turs klippekort hos mig sidste år, og har det i dag meget bedre.

Jo før du får hjælp mod din PTSD, jo hurtigere bliver du rask igen.

PTSD-reaktionen er vores alarmberedskab.

Hver dag søger hundredvis af danskere desperat en løsning på deres PTSD på de sociale medier. Men ofte virker det som en jungle, at finde den rette hjælp.

Der er som regel en årsag gemt i underbevidstheden, når kroppen reagerer anderledes. Kroppens reaktioner er en sladderhank, og ofte skal der løsnes op for de blokeringer der har sat sig, som forhindrer os i at leve vores liv fuldt ud, som vi inderst inde ønsker det.

 

 

 

Jeg har haft gode oplevelser med, at hjælpe PTSD-ramte af med de grundlæggende chok, hændelser, overbevisninger og begrænsninger, der er forbundet med lidelsen, så der ikke blot ”lægges låg på” – men der imod afkoder årsagen til PTSD.

Jeg arbejder ud fra at hvert enkelt symptom i forbindelse med PTSD, har hver sin årsag. Og jeg har dygtig gjort mig i behandlingsforløb mod PTSD, samt speciale i årsags behandling

Har jeg stress ?

Har jeg stress ?

Har jeg stress ?

Jeg trænger til at holde ferie fra mit eget liv ?

 

Kære Janne

”For nogle måneder siden, gik det helt galt for mig. Jeg kunne ikke skelne den ene dag fra den anden, jeg var bare træt, havde ingen energi – overhovedet, og det eneste jeg havde lyst til, var at sove. Jeg havde en konstant uro i kroppen, hjertebanken. Kontrollen over at skulle holde styr på det hele, begyndte at glippe, og jeg snerrede af mine nærmeste når ”de forstyrrede mit kontrolpanel”. Jeg havde simpelthen hverken tid, overskud eller energi til at tage mig af dem.

Når jeg tænker over det, havde jeg haft det sådan her længe, – skrantet med hovedpine, forkølelse, hæshed og ondt i halsen, og haft influenza lignende symptomer. Men denne gang for nogle måneder siden, kunne jeg næsten ikke være i mig selv.

Alt ramlede sammen – jeg glemte aftaler, og jeg følte mig fuldstændig trængt op i en krog. Jeg overvejede at tage en sygedag, men hver dag langt ud i fremtiden syntes at være for vigtig med aftaler, deadlines og møder.

Bægeret flød helt over, da jeg skulle parkere bilen på parkeringspladsen ved mit arbejde. En mand i bilen bag mig virkede temmelig utålmodig. Imens jeg bakkede frem og tilbage et par gange for at holde rigtigt. Jeg kunne nærmest mærke hans utilfredshed med, at han nu skulle vente de ekstra sekunder, det ville tage mig at få parkeret. Da bilen var parkeret brød jeg helt sammen – tårerne løb bare ned af kinderne på mig.

Det var dråben, jeg følte mig presset fra alle sider. Jeg tog tre dybe indåndinger, tørrede mine øjne, steg ud af bilen og smilede til en forbipasserende. En overlevelses mekanisme som jeg tager på, før jeg tager på arbejde, med frygten om at kunne miste mit job.

Ovenstående fortælling kommer fra Birgitte på 43 år, hun er bare en ud af rigtig mange beskrivelser fra stress-ramte.

Jo før du får hjælp mod din stress, jo hurtigere bliver du rask igen.

De fleste der har været ramt af stress siger, at de ville ønske at de havde taget det i opløbet – før de blev sygemeldt, før de mærkede på deres egen krop – at de bare ikke kunne mere.

Stress-reaktionen er vores alarmberedskab. Hvis kroppen igennem længere tid, er i konstant beredskab, kan det være skadeligt. Længerevarende eller gentagne stressperioder kan med tiden være årsag til depression og hjerte-kar-sygdomme.

Hver dag søger tusindvis af danskere desperat en løsning på deres stress på de sociale medier. Men ofte virker det som en jungle, at finde den rette hjælp.

Når jeg arbejder mennesker ud af stress, er mit hovedfokus via hypnose og terapi, at screene kroppen for de grundlæggende chok, overbevisninger og begrænsninger, der er forbundet med stress, så der ikke blot ”lægges låg på” – men der imod afkoder årsagen til stress, samt styrker det enkelte menneske, til at kunne spotte ethvert stress-symptom på lang afstand, og derved kunne tage det i opløbet, før stress banker på igen.

Der er altid en årsag, når kroppen reagerer anderledes. Jeg arbejder ud fra, at hvert enkelt symptom i forbindelse med stress, har hver sin årsag. Jeg har dygtiggjort mig i behandlingsforløb mod stress, samt speciale i årsagsbehandling.

 

4 nøgler til kroppens indre apotek

4 nøgler til kroppens indre apotek

4 nøgler til kroppens indre apotek

Lær hvordan du får adgang til kroppens indre apotek, således at du sender massevis af endorfiner, dopamin, exytocin og serotonin ud i alle vores celler – og på denne måde får en vedholdende glæde indefra – helt uden bivirkninger.

Dine tanker følges hånd i hånd med, hvordan du har det, i forhold til hvilke tanker du lader fylde mest. I mange tilfælde kan du faktisk snyde din hjerne, til at åbne op for kroppens egne lykkepiller.

  1. Gå en tur i naturen, eller bare vær udendørs og tænk tilbage på glade minder

Hvis du har læst første punkt adskillige gange før, så er der måske noget om snakken. Hvis det indtil nu, har været svært at gå all in, for at komme udenfor hver dag, så kan min forklaring måske give dig et kærligt skub.

Læs godt med her:

Serotonin, en af kroppens egne lykkepiller, fremstilles i kroppen – og strømmer rundt i centralnervesystemet, når du eksempelvis tænker tilbage på lykkelige begivenheder, hvor du var glad og følte dig værdsat. Det aller bedste vil være, hvis du kan dele denne begivenhed med nogen, som også var til stede, da glæden oftest højnes mellem to eller flere mennesker imellem. Noget så simpelt som at lytte til musik, som du forbinder med en god og glad tid, kan sætte gang i kroppens egne anti-depressive mediciner.

Eller du kan skrive tre af de mest fantastiske begivenheder ned på et stykke papir, tænk det hele igennem, frembring alt det der var fantastisk – stykke for stykke. Nærmest som du var der igen.

Men hvad har det med naturen at gøre !

 Naturen er vores urbiologi, det ved vores intelligente krop.  Samtidig har vi ofte masser af lysglimt fra vores barndom, siden vi blev født – hvor vi fleste af os har forbundet det at være udendørs i frisk luft, som noget dejligt.

En middagslur udendørs i barnevognen, sidenhen i klapvognen, dagpleje, vuggestue og børnehave, – små gåture – små oplevelser. Allerede her forbinder vores krop og det dybeste af vores sind, naturen eller det at være udendørs med noget dejligt. Lykkelige begivenheder- (måske kan du ikke selv huske det, men kroppen kan.)

Her er det dog vigtigt, at du overbeviser dig selv om, at det ikke blot er noget der skal overstås. Da vi ikke på denne måde kan snyde hjernen. Vælg de første mange gange din gåtur eller dit udendørs værested med omhu. Vælg dit yndlingssted, der hvor du kan nyde at være.

Samtidig kan sollys gøre underværker, da solen også sætter gang i D-vitamin og serotonin.

  1. Grin dig til endorfinerne:

Endorfiner er kroppens egen morfin. Den virker blandt andet smertedæmpende og udløses, når du er stresset eller presser dig selv ekstra hårdt fysisk som psykisk. Hvis du løber langt, og det begynder at værke i leddene, vil du mærke, at smerterne langsomt glider i baggrunden eller forsvinder igen. Det er endorfinerne, der gør miraklet. Endorfiner gør dig også glad, og du kan fremkalde dem, hvis du griner. Så glem ikke humoren i din hverdag. Men hvis der er for lidt at grine af i udgangspunktet, vil et konstrueret og kunstigt grin have den samme effekt på endorfinproduktionen som ægte latter. Hjernen er ikke så kræsen i denne sammenhæng. Dog skal du være opmærksom på, om du sætter kroppen på autopilot, i en stresset tilstand kan du frigøre så mange endorfiner, at du glemmer at mærke efter, hvad kroppen i virkeligheden har brug for. Her kan den helt sikkert have brug for mere serotonin og dopamin i stedet.

  1. Kram dig til et skud oxytocin

 Oxytocin kaldes også ”kærlighedshormonet”, fordi det udløses af kram og nærhed. Ifølge forskning bør vi alle give og få mindst 8 kram eller kærlige smil om dagen. Hormonet er væsentligt for vores evne til at skabe intime og venskabelige relationer. Hvis du savner oxytocin, skal du blot give eller modtage et kram. Hvis en ven giver dig en uventet gave, kan det også sætte gang i udskillelsen af oxytocin.

  1. Beløn dig selv med dopamin:

 Dopamin er stoffet, der giver dig en følelse af velvære, når du sidder med en kop kaffe eller din foretrukne bog eller avis. Det er stoffet, der udskilles i hjernen, når du belønner dig selv. Hvis du har brug for et skud dopamin i hverdagen, skal du huske at lægge små pauser ind. Her er det dog vigtigt at du ikke sidder og tænker på at du måske burde, gå en tur, lægge vasketøj sammen, tømme opvaskemaskinen m.m. samtidig. (Det er b.la. derfor at der skrives så meget om, at det er vigtigt at være i nuet) For at få dopamin til at strømme til cellerne er du nød til at nyde at nu sidder du eksempelvis med en bog, eller din yndlings musik der skaber dig ro. Den ro og tilfredshed, du føler i kroppen, skyldes dopamin.

Du kan nok se, at der er masser af muligheder i din hverdag, for at sætte gang i kroppens indre medicinskab.

Det kan dog være temmelig svært at lukke op for lykke-sluserne, hvis du f.eks er stresset eller sidder fast i en negativ tænkemåde. Som værende stresset, har du konstant det ene ben foran i stærk galop, og kan derfor have meget svært ved at nyde andres og din egen tilstedeværelse i nuet.

Efterfølgeren af stress er depression.

Når du har en depression, ser du som regel verden gråt i gråt, og herfra kan det være svært at finde glæden, i selv den lykkeligste begivenhed.

Når vi mangler overskud i hverdagen, har vi en tendens, til ubevidst at tænke tanker – der dræner os.

Ønsker du meget mere af ovenstående ? Trænger du til et energiboost, der kan lette din hverdag ? Prøv at booke en tid – og få overskuddet tilbage <3.